fredag 25 maj 2012

HLR och L-ABC

Idag har jag varit på kurs. Jag har lärt mig HLR (Hjärt - lungräddning) och L-ABC (Livsfarligt läge, Andning, Blödning, Chock). Så nu kan ni känna er lugna när ni umgås med mig, händer det något vet jag vad jag ska göra.

Snott från nätet
Jag har blåst och gjort kompressioner på en sån här halvdocka.


Jag har gått såna' här utbildningar säkert 10 ggr med några års mellanrum och visst känner man igen allt när man går kursen. Men om folk frågar om jag kan detta säger jag att jag inte känner mig helt säker på det. Visst är det konstigt.

Förmodligen kommer man att handla rätt när det gäller men så länge man inte gjort det i praktiken så tycker man att man inte kan, att man är ringrostig osv.

En sak som irriterar mig lite är att de ändrar alltid lite från år till år och det är nog dessa små förändringar som gör att man känner sig osäker

7 kommentarer:

  1. Det viktigaste är faktiskt att man GÖR något! Och det är ganska lätt på en riktig människa, lättare än man tror.

    SvaraRadera
  2. Håller med Osloskånskan.
    Gör HLR ofta i jobbet (på riktigt alltså!)Det är skit jobbigt att hålla på länge. Vi använder hjärtstartare också. Väldigt bra apparat!
    Huvudsaken är ATT man gör något!!

    /mammy

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det sitter där när det gäller!

    SvaraRadera
  4. Man blir nog osäker även om man vet hur man gör i teorin. Hoppas man kan utföra det om det väl gäller sen.

    SvaraRadera
  5. Låter tryggt. Dags att ses bara.
    Fast bli inte besviken om jag inte drabbas av andnöd eller något liknande. :-D

    SvaraRadera
  6. Jag har inte gjort sådant sedan jag utbildade mig till flygvärdinna. Det var mer än 100 år sedan och jag borde verkligen gå en sådan där kurs. Gjorde du det via jobbet eller av eget intresse?

    SvaraRadera
  7. Huvudsaken man gör något ja! men visst blir man förvirrad när de ändras!

    SvaraRadera