tisdag 14 februari 2012

Hur tänker folk?

Jag är smått fascinerad av egoistiska människor som åker kommunalt mitt i värsta rusningstrafiken.

I morse hamnade jag bredvid en kvinna som hade två kabinväskor som tog upp halva barnvagnsytan. Eftersom bussen var knökfull jag sa ju att det var mitt i morgonrusningen ville folk sitta på de platser som hennes väskor blockerade och hon gjorde lite tama försök att flytta på väskorna. Det gick inte så bra och då tyckte hon att hon inte behövde försöka mer...

När jag säger att hon kanske får ställa sig själv om det nu är så viktigt att väskorna ska stå precis där så tycker hon att jag är näbbig.

Jag lyckades i alla fall klämma mig ner bredvid henne och funderar hur hon tänker. Eftersom hon hade så hög musik i sina lurar så hög att vi andra hör utan problem - och dessutom har dålig musiksmak tänker hon nog inte alls.

Det jag vill få fram med detta inlägg är att sånt som kollektivtrafik och annat gemensamt kräver att man tar och visar varandra hänsyn i annat fall fungerar de inte

14 kommentarer:

  1. Det är alltför många som har svårt för det där.

    SvaraRadera
  2. Det är som om att en del inte är födda med hänsyn.

    SvaraRadera
  3. Jag hatar rusningstrafiken och allt vad det innebär. Särskilt folk som tror att alla andra vill höra på deras väsen (musik,telefonsamtal,pipiga spel,sång osv.). Att en del skräpar ner, tränger sig, smutsar ner säten osv. gör det inte bättre. Fy!

    SvaraRadera
  4. I morse var det en kvinna som hade med sig två brickor, stora, i kassar på t-banan. Jag satt ytterst längst bak, så jag kunde ställa min otympliga träningsväska på golvet utan att den var i vägen. Då satte sig kvinnan, det fanns gott om andra platser kan jag säga, bredvid mig, vid fönstret, precis på gränsen att hon satte sig på mig, för hennes brickor i metall ställde hon närmast fönstret. Så satt vi nästan hela resan, till jag körde min armbåge i sidan på henne. Ooops, det var ju inte min mening, men hon sa inget, och inte jag heller.

    SvaraRadera
  5. Hänsynens tid verkar vara förbi, suck!
    Kul med musiksmaken att du tyckte den va dålig, vad var det för ngt?
    ha de Fia

    SvaraRadera
  6. Jo samtidigt som man ibland inte vet var man ska göra av sina väskor. Det är inte ovanligt här att någon snor väskorna när man är på väg till semester. De bara hoppar av på nästa perrong. Otäckt.

    SvaraRadera
  7. Strongt av dig att säga till även om det inte gav verkan. Vi tycker så mycket men vi vågar sällan säga ifrån.
    Me like
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  8. Typiskt svenskt. Säger man vad man tycker till någon annan är man "otrevlig" eller "bitchig". Helst ska vi vara tysta möss allesammans..... :-P

    SvaraRadera
  9. Ibland förundras man. Finns väl ett värde i det med kanske.

    SvaraRadera
  10. Du har så rätt. Åker med Skånetrafikens regionbussar dagligen och vet precis vad du menar. Hoppas du fick en kram igår annars kommer det en försenad från mig ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  11. Word! Och sä kräver det adrenalinstinna busschaufförer, annars kommer bussarna aldrig fram oavsett trafk.

    SvaraRadera
  12. Jag är imponerad av att du säger till folk som inte kan uppföra sig. :)

    SvaraRadera