söndag 19 februari 2012

Hovdessert

Ville ha något gott idag och bestämde mig för kött och potatisgratäng. Men efterrätt? Kom inte på något jag var sugen på, eller jo jag kom på massor med goda saker men ingen jag hade lust att fixa. Dottern bestämde då marängsviss eller hovdessert som den oxå kallas ibland.

Inhandlade glass och grädde men när jag kom till marängerna konstaterade jag att inte en enda av dem innehöll äggvita. Bestämde mig raskt för att göra egna (glass hinner jag inte göra så det får bli köpeglass). Fram med datorn och hittade detta recept:

Innan gräddning

Maränger
3 äggvitor
1 krm ättika/ättikssprit (24%)
2 dl strösocker

Sätt ugnen på 125 grader och börja vispa.


  1. Vispa äggvitorna långsamt med elvispen i 1 min
  2. Tillsätt ättiksspriten och vispa ytterligare 1 min
  3. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum.
  4. Klicka ut på bakplåtspapper ca 30 st
  5. Grädda i ugnen i en timme och låt dem sen svalna på galler
Och så här såg de ut när de var klara
Nu råkade jag ha ugnen på 150 grader men jag tog ut dem några minuter tidigare. Det gick bra det med, det ser nästan ut som champinjoner


13 kommentarer:

  1. Min favvodessert när jag var liten - och stor ;-) KRAM

    SvaraRadera
  2. Haha, kallas det även HOVDESSERT? DET ska det minsann få heta här hemma hädan efter! Och egna maränger ska jag minsann också göra :-) Varför vill du så gärna ha äggvita i maränger förresten? Kram

    SvaraRadera
  3. Hemmagjorda maränger är så himla goda! Och jag tror att mitt recept är ungefär det samma. Nu blev jag sugen på att göra marängswiss jag med!

    SvaraRadera
  4. Och gott ser det ut också...

    SvaraRadera
  5. Underbart! Jag fick också supergoda maränger på partyt i helgen. Inte bara cider alltså!

    SvaraRadera
  6. Så gott ut det där men tyvärr är jag för glupsk för att vänta så länge. Blir nog till att köpa för min del
    Ha en fin måndag

    SvaraRadera
  7. Vad flitig du är. Jag har aldrig gjort egna, bara tagit den lata utvägen och handlat färdiga. Ser gott ut!

    SvaraRadera
  8. Oh vad gott! Men vad menar du? Är det inte äggvita i köpemaränger? Usch vilket lurendrejeri.. jag har aldrig läst innehållsförteckningen, kanske ska börja göra det (eller inte?).

    SvaraRadera
  9. Va duktigt! jag trodde först det var champinjoner-precis som du skrev!

    SvaraRadera
  10. Wow, ser mycket godare ut än de man köper!

    SvaraRadera