tisdag 10 augusti 2010

Hur det är resa kollektivt


Idag tog jag pendeltåget hem, satte mig och började läsa min bok. Efter några stationer kliver det på en tjej knappt 20 år som lyssnar på musik i sina lurar. Antagligen var hon stendöv för jag hörde varenda ton som spelades.

Efter tio minuter funderade jag på att säga till henne:

-         Nu har vi lyssnat på din musik ett tag, nu tänkte jag läsa högt för dig ur min bok så att du också får din resa förstörd…

Men som den mesiga varelse jag är gjorde jag naturligtvis inte det. Som lite kuriosa kan jag berätta att mannen bredvid dessutom började humma på en helt annan låt än den hon lyssnade på. Och sen undrar man varför folk väljer bilen istället för kollektiva färdsätt?

10 kommentarer:

  1. Du skulle ha frågat henne vad hon lyssnade på i stället och låtsats vara intresserad. Då hade hon garanterat stängt av. ;)

    SvaraRadera
  2. Jag ska visa det här inlägget för alla människor som tycker att jag är en miljöbov när jag pendlar med bil till och från jobbet. :)

    SvaraRadera
  3. haha, det hade ändå varit roligt om du frågat :)

    SvaraRadera
  4. Jag blir också grymt irriterad på folk som spelar så högt att så gott som alla på bussen hör och störs av musiken (eller skränet snarare, för det låter inte som musik). Hur tänker de?

    SvaraRadera
  5. oslo:jaa suck vad ska man annars säga

    knaster: Eller blängt surt på mig och tittat åt ett annat håll (vi bor ju i Stockholm och där pratar man inte med folk)

    realisten: Gör det, det kanske får någon att tänka till

    malla: ja, synd att jag är så feg

    stort: förr hade man bergsprängare och att de hördes förstår jag - men lurar har man väl för att INTE störa omgivningen? Håller helt med dig, jag blir vansinnig

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du skulle ha ställt dig upp och dragit en opera aria (eller vad de nu heter...)!

    SvaraRadera
  7. Ha,ha ... tyvärr ligger det något i det du skriver!
    :)

    SvaraRadera
  8. Ha ha ha ha....det finns MÅNGA gånger som jag har tänkt gå fram och rycka ur lurarna ur någons öron och upplysa om att du kan få Tinitus och jag med snart!!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Venus: Om jag bara hade vågat

    Mina dagar: Ja visst kan man bli vansinnig ibland

    SvaraRadera