torsdag 22 juli 2010

Har han blivit en prins kanske?

Vår halvtama groda är försvunnen! För flera år sedan (när 14-åringen var 5 år) hittade hon en groda i vår lilla bänk/lår där jag förvarar bråte. Dottern byggde genast ett bo till den i sin gamla badbalja. När hon skulle stoppa ner grodan i boet tog hon ett stadigt tag och lyfte. Grodan åkte upp i luften men benen blev bara längre och längre, de stod stadigt kvar på marken.

För ett par år sedan hade jag väldigt mycket blomkrukor på altanen. När vi kom hem från semestern visade det sig att grodan flyttat in i skuggan av blommorna på altanen. Varje dag när vi kom hem från jobbet hoppade den surt iväg - den tyckte väl att vi störde...

Förra året hittade jag den i en av våra tre trädgårdskomposter, men i år har jag inte sett till den. Det kan ju bero på att det är så torrt i år eller så har den dött. Jag vet inte hur gamla grodor blir men jag har aldrig sett att den har en partner så den har nog inte förökat sig utan levt sitt liv i ensamhet.

Tittade just på "Mitt i naturen" där de gick igenom Sveriges alla paddor och grodor men jag kände inte igen vår bland de arter som visades. Därför är jag nu övertygad om att vår groda var en förtrollad prins.

4 kommentarer:

  1. Klart att den va, eller rättare sagt, är :-)

    SvaraRadera
  2. Åh så spännande! Vem kan ha kysst grodan?

    SvaraRadera
  3. Venus: Undrar var prinsen tog vägen?

    Knaster: Det är i alla fall inte dottern. Där gick gränsen även för henne. Bygga bo men inte pussa.

    Oslo:Verkar så

    SvaraRadera